EXAMEN VOORBEREIDING
Hier onder even de uitleg van een goede examen voorbereiding. De dag van het examen ziet er als volgt uit;
Je wordt zoals altijd gewoon op je standaard plek opgehaald. Dan kan je nog even rijden dat is wel zo prettig. Dan rijden we richting het CBR.
Daar aangekomen parkeren we de auto altijd achteruit op een vak. Dan kan je lekker makkelijk wegrijden.
Door de Coronatijd moeten we nog steeds buiten wachten op de examinator.
Dan zal de examinator op de afgesproken tijd naar je toekomen.
De examinator zal zijn verhaal gaan doen.
“We beginnen met een ogen test “(het oplezen van een kenteken op 25 meter). (dit hebben we al getest dus dat is geen probleem)
Tijdens het rijden krijg je twee bijzondere verrichtingen, weet je welke er zijn? ( Recht achteruit rijden, een bocht achteruit, hellingproef, voor en achteruit op een vak parkeren, voor en achteruit in file parkeren en tot slot keren d.m.v een halve draai of d.m.v steken)
Verder moet je ook een stukje zelfstandig rijden d.m.v. navigatie. ongeveer 10 minuten.( ook heb je dit meerdere keren geoefend dus dat mag geen probleem zijn wil je dit meer oefenen geef het dan aan tijdens de les.
De examinator vraagt of er nog vragen zijn. Vervolgens.
Legitimatiebewijs tonen en soms een handtekening zetten. (afhankelijk van de Gezondheidsverklaring).
Dan kan de examinator vragen om de controle buiten de auto uit te voeren.
Dus vertel het volgende:
Van onder naar boven. Ik kijk onder de auto (voor eventuele vloeistoffen of dat er misschien spelende kinderen bezig zijn) geen vreemde deuken of beschadigingen,
kentekenplaat leesbaar voor en achter, spiegels heel en schoon, lichten controleer je zo af en toe, of de ramen heel en schoon zijn, ruitenwisserbladen heel, en of het lesbord op het dak zit.
Over de banden kan je vertellen;
- Profiel bij zomerbanden minimaal 1,6 millimeter dat kan ik zien aan de slijtingsindicatoren
- Bij winterbanden 4 millimeter dat kan ik zien aan de slijtingsindicatoren
- Bandenspanning staat op een sticker in het tankklepje.
- Geen beschadigingen anders heb je kans op een klapband.
- Ventiel dopje. ( Tegen stof, zand)
Dan kan er gevraagd worden om de motorkap te openen.
Motorkap. (zie de foto’s hieronder)
Motorkap zelfstandig open doen en de vloeistoffen contoleren.
Motorkap weer sluiten:
Rustig naar beneden doen en ongeveer 10 cm van te voren loslaten zodat de klep in de vergrendeling valt
Dan instappen, contact maken door de sleutel twee klikken naar rechts te draaien.
Soms lichten controle.
Examinator gaat dan achter de auto staan, dan remmen, even richting aangeven naar links en dan ook naar rechts en het dimlicht aanzetten.
Vervolgens komt de examinator naast je zitten en stelt enkele vragen over het dashboard en het afstellen van je spiegels en zithouding /stuurhouding.
Hoe stel je bijvoorbeeld je stoel goed af (dan zeg je knieen ligt gebogen en armen licht gebogen).
Hoe stel je de spiegels af? (klein stukje van de auto dan de rijbaan en de huizen in het midden en een klein stukje van de lucht).
Diverse knopjes zie plaatje:
Dan kan het zijn dat je gelijk de navigatie opdracht moet beginnen dus stel deze gelijk in.
Snelheidsmeter ( o )
Tankinhoud (iets onder het midden
Snelheid digitaal
Toerenteller (1200 toeren)
Motor temperatuur (nog koud) (koelvloeistof)
Handrem ( rode P)
Rood met auto Signaal te korte volgafstand
Geel tank op reserve
Rechterkant;
Geen gordel om
Airbag controle
Bandenspanning
Technische storing in de motor
Temperatuurregelaar
Maximale ontwaseming, voorruit ontwaseming en op de vloer, recirculatie,
luchtstroming op het midden
Achterruit verwarming en spiegels, luchtstoming op d vloer, Airco.
Ventilatorsnelheid
Volumeknop,
Waarschuwingslichten.
controle uitvoeringen onder de motorkap
Om de motorkap te ontgrendelen trek je eerst even aan deze rode hendel.
Windvanger dat is de haakje dat net onder de motorkap zit en die de motorkap dan nog tegenhoudt. Deze moet je even naar links bewegen zodat de motorkap helemaal open kan.
Haak in dit bevestigingspunt steken zodat de motorkap veilig open kan blijven staan.
Wanneer de ruitenwisservloeistof bijna op is gaat er een contolelampje op het dashboard branden.
Gele dop is de remvloeistof deze moet tussen het minimum en maximum. zitten dan kan je zien aan de zijkant
Olie controleren doe je met de oliepeilstok. De oliepeilstok haal je eruit, deze maak je schoon met een doek en dan steek je hem er weer in terug, dan er weer uit halen en dan kan je zien op het einde van de oliepeilstok hoeveel olie er is blijven kleven dus hoeveel olie er nog in de motor zit er zitten wat merktekens op de peilstok zodat je kan zien wat het minimum en het maximum is. Eventueel bijvullen via de bijvuldop.
Contoleer aan de zijkant of de koelvloeistof tussen min en maximaal zit.
zo gaat het tijdens je toets of examen
linkjes komen van het cbr
TUSSENTJDSE TOETS
Faalangstexamen
waarop moet je letten bij het rijexamen?
PRAKTIJK EXAMEN
PRAKTIJK EXAMEN tijdens corona
Aanpassing praktijkexamen B – Deel 1 26-10-2023 | Algemeen
Vanaf 1 januari 2024 maken rijhulpsystemen onderdeel uit van het praktijkexamen voor de auto bij de voorbereidings- en controlehandelingen.
Examenkandidaten mochten de rijhulpsystemen al gebruiken tijdens het praktijkexamen B. Kandidaten laten zich nu bijvoorbeeld al ondersteunen door parkeersensoren, intelligente snelheidsassistent (ISA), lane assist of de dodehoekverklikker. Vanaf volgend jaar gaat de examinator de rijhulpsystemen ook behandelen bij de voorbereidings- en controlehandelingen.
Wat verandert er in het praktijkexamen vanaf 1 januari 2024?
Concreet veranderen er 2 dingen:
1. Tijdens de voorbereidings- en controlehandelingen kan de examinator vragen stellen over rijhulpsystemen. Net zoals er nu bijvoorbeeld vragen worden gesteld over de banden.
2. Voorafgaand aan de examenrit bespreekt de examinator met de kandidaat de keuzemogelijkheid om wel of niet gebruik te maken van rijhulpsystemen tijdens het examen.
Bekijk hier de video waarin de aanpassingen in het examen worden toegelicht.
Wat zijn rijhulpsystemen?
Rijhulpsystemen, ook wel ADAS (Advanced Driver Assistance Systems) genoemd, maken gebruik van sensoren. Het zijn technieken die het rijden veiliger én comfortabeler kunnen maken. Deze hulpsystemen kunnen een bestuurder ondersteunen waarbij de bestuurder zelf verantwoordelijk blijft.
Rijhulpsystemen kunnen:
– Informeren
– Waarschuwen
– Ingrijpen
– Overnemen
Een overzicht met veel voorkomende rijhulpsystemen staat in ‘het ADAS Woordenboek’ van de ADAS-alliantie.
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat informeert bestuurders via de campagne Slim over het gebruik van rijhulpsystemen.
Waarom deze aanpassing van het praktijkexamen?
Rijhulpsystemen richten zich op het ondersteunen van de rijtaak. In potentie hebben rijhulpsystemen een positief effect op de verkeersveiligheid en deze systemen zijn steeds meer aanwezig in auto’s en examenvoertuigen.
De EU heeft onderzoek gedaan en bepaald dat een aantal rijhulpsystemen verplicht in auto’s moeten zitten. Dat geldt vanaf 6 juli 2022 voor nieuwe modellen auto’s en op 7 juli 2024 voor bestaande modellen auto’s (dit zijn auto’s die nieuw gemaakt worden). Denk hierbij aan systemen zoals rijstrookassistentie en een noodremsysteem.
Rijhulpsystemen worden om nog beter aan te sluiten op de praktijk vanaf 1 januari 2024 toegevoegd aan de selectie van onderwerpen bij de voorbereidings- en controlehandelingen waar een examinator vragen over kan stellen. Deze aanpassing is opgenomen in de rijprocedure B die vanaf januari 2024 gehanteerd wordt. Zie het bericht van 11 oktober 2023 op TOP internet over de aanpassingen van de rijprocedure
Aanpassing praktijkexamen B – Deel 2 26-10-2023 | Algemeen
Waarop kan de kandidaat zich voorbereiden?
Van de kandidaat wordt verwacht dat die weet met wat voor een auto die rijdt en dat hij bekend is met enige voertuigonderdelen. Die bevragen we tijdens de voorbereidings- en controlehandelingen. Bij de voorbereidings- en controlehandelingen tijdens het examen kunnen kandidaten ook vragen krijgen over rijhulpsystemen zoals:
– Wat kan een gevolg zijn van een vervuilde sensor op de werking van rijhulpsystemen?
– Waar zie je de informatie als een hulpsysteem je informeert?
Er worden tijdens de voorbereidings- en controlehandelingen geen diepliggende of moeilijk te beantwoorden vragen gesteld. Vragen over de technische werking van rijhulpsystemen hoeft een kandidaat bijvoorbeeld niet te verwachten. Kandidaten hoeven ook niet alle systemen van hun auto op te kunnen noemen.
In de rijprocedure B die vanaf januari 2024 gehanteerd gaat worden, is in de Toepassing (3.7 Bijzondere verrichtingen) toegevoegd wat er gevraagd kan worden aan de kandidaat tijdens het examen.
In de rijprocedure B die sinds januari 2023 gehanteerd wordt, staan in hoofdstuk 1 en 2 richtlijnen beschreven over het meest wenselijke gebruik van rijhulpsystemen. In de inleiding staan uitgangspunten over het gebruik van rijhulpsystemen die relevant zijn om te weten. Wanneer kandidaten willen weten hoe zij de rijhulpsystemen het beste kunnen gebruiken, zijn dit de handvatten om samen met de instructeur aan de slag te gaan.
Ook als het examenvoertuig geen rijhulpsystemen heeft, kan de examinator rijhulpsystemen behandelen. De examinator kan vragen naar de ervaringen met rijhulpsystemen van de kandidaat, vragen naar het belang van schone sensoren of systemen aanhalen die bijna altijd op auto’s zitten zoals cruise control en parkeersensoren.
Gebruik van rijhulpsystemen in het praktijkexamen
Als gevolg van deze aanpassing zijn er geen andere of aanvullende voertuigeisen. Het CBR stelt dus geen eisen aan de verplichte aanwezigheid van rijhulpsystemen in het examenvoertuig.
De examinator beoordeelt de rijvaardigheid van de examenkandidaat op basis van de rijprocedure, dat kan met en zonder het gebruik van rijhulpsystemen. De examinator beoordeelt niet de keuze voor het wel of niet gebruiken van rijhulpsystemen.
Alle rijhulpsystemen mogen nog steeds gebruikt worden bij het praktijkexamen, behalve het automatisch parkeersysteem bij het onderdeel bijzondere verrichtingen. Omdat bij het onderdeel bijzondere verrichtingen de examinator het bedienen en beheersen van het voertuig binnen een beperkte ruimte door de kandidaat beoordeelt.
(bron CBR TOPonline)