examen voorbereiding

Examen voorbereiding

examen voorbereiding

Hier onder even de uitleg van een goede examen voorbereiding. De dag van het examen ziet er als volgt uit;

Je wordt zoals altijd gewoon op je standaard plek opgehaald. Dan kan je nog even rijden dat is wel zo pretiig. Dan richtichting het CBR.

Parkeren, we parkeren de auto altijd achteruit op een vak. 

Dan gaan we samen naar binnen en wachten we totdat we via de speaker worden omgeroepen.

Dan naar boven.

De intructeur loopt met je mee en stelt je voor aan de examinator.

De examinator vraagt aan je of je weet wat er van je gevraagd wordt en legt het volgende uit;

Straks gaan wij naar buiten, loop dan even met mij mee om een ogen test te doen ( het oplezen van een kenteken op 25 meter).

Tijdens het rijden krijg je twee bijzondere verrichtingen, weet je welke? (stop, parkeer of omkeeropdracht en evetueel de hellingproef)

Verder moet je ook een stukje zelfstandig rijden ( met navigatie, cluster(alsof je iemand de weg vraagt), of naar een orientatiepunt( hoog gebouw, station e.d) ).

Of er nog vragen zijn. Vervolgens.

Legitimatiebewijs tonen en een handtekening zetten op de eigen verklaring. Dan naar buiten via de kleine deur aan de linkerkant.

Dus meelopen om een kenteken op te lezen voor de ogentest.

Dan kan je gevraagd worden om de controle buiten de auto uit te voeren

.cbr alkmaar

Dus:

Benoem! Ik kijk onder de auto 

(voor vloeistoffen of dat er misschien spelende kinderen bezig zijn) geen vreemde deuken of beschadegingen, spegels, kenteken voor en achter, lichten heel, ramen heel en schoon en of het lesbord op het dak zit.

Ik kan de banden controleren;

  1. profiel bij zomerbanden minimaal 1,6 millimeter dat kan ik zien aan de slijtingsindicatoren
  2. Bij winterbanden 4 millimeter dat kan ik zien aan de slijtingsindicatoren 
  3. Bandenspanning staat op een sticker in het tankklepje.
  4. Geen beschadigingen anders heb je kans op een klapband.
  5. Ventiel dopje. ( Tegen stof, zand)

Dan kan er gevraagd worden om de motorkap te openen.

Motorkap.

Motorkap zelfstandig open doen

  1. controle vloeistoffen

Ruitenwisser vloeistof

Koelvloeistof 

Remvloeistof 

Olie controleren met de oliepeilstok (licht grijs), oliepeilstok eruit halen schoonmaken met een doekje en er weer terug in duwen, vervolgens er weer uit halen en dan kan je zien hoeveel olie er in de motor zit.

Eventueel bijvullen via de bijvuldop.

Motorkap sluiten: 

Rustig naar beneden doen en ongeveer 10 cm van te voren loslaten zodat de klep in de vergrendeling valt

Dan instappen, contact maken door de sleutel twee klikken naar rechts te draaien.

Lichten controle 

Examinator gaat even achter de auto staan dan remmen, richting links en rechts en het dimlicht en aanzetten.

Dan komt de examinator naast je zitten en stelt enkele vragen over het dashboard en het afstellen van je spiegels en zithouding /stuurhouding.

eventueel de navigatie instellen.

Onder de Motorkap:

Links onder het stuur aan de knop trekken om de motorkap te openen.

Motorkap openen, 

Gele haakje naar links doen dan gaat de kap open.

Haak moet boven  in de motorkap daar zit een gele opening

 

De koelvloeistof 

 

Olie bijvuldop

rijschool for you

En de oliepeilstok. 

Ruitenwisservloeistof de blauwe dop.

 

Gele dop is de remvloeistof

Hieronder even wat filmpjes over hoe het gaat bij het CBR,