EXAMEN VOORBEREIDING
examen voorbereiding
Hier onder even de uitleg van een goede examen voorbereiding. De dag van het examen ziet er als volgt uit;
Je wordt zoals altijd gewoon op je standaard plek opgehaald. Dan kan je nog even rijden dat is wel zo prettig. Dan rijden we richting het CBR.
Daar aangekomen parkeren we de auto altijd achteruit op een vak. Dan kan je lekker makkelijk wegrijden.
Door de Coronatijd moeten we nog steeds buiten wachten op de examinator.
Dan zal de examinator op de afgesproken tijd naar je toekomen.
De examinator zal zijn verhaal gaan doen.
“We beginnen met een ogen test “(het oplezen van een kenteken op 25 meter). (dit hebben we al getest dus dat is geen probleem)
Tijdens het rijden krijg je twee bijzondere verrichtingen, weet je welke er zijn? ( Recht achteruit rijden, een bocht achteruit, hellingproef, voor en achteruit op een vak parkeren, voor en achteruit in file parkeren en tot slot keren d.m.v een halve draai of d.m.v steken)
Verder moet je ook een stukje zelfstandig rijden d.m.v. navigatie. ongeveer 10 minuten.( ook heb je dit meerdere keren geoefend dus dat mag geen probleem zijn wil je dit meer oefenen geef het dan aan tijdens de les.
De examinator vraagt of er nog vragen zijn. Vervolgens.
Legitimatiebewijs tonen en soms een handtekening zetten. (afhankelijk van de Gezondheidsverklaring).
Dan kan de examinator vragen om de controle buiten de auto uit te voeren.
Dus vertel het volgende:
Van onder naar boven. Ik kijk onder de auto (voor eventuele vloeistoffen of dat er misschien spelende kinderen bezig zijn) geen vreemde deuken of beschadigingen,
kentekenplaat leesbaar voor en achter, spiegels heel en schoon, lichten controleer je zo af en toe, of de ramen heel en schoon zijn, ruitenwisserbladen heel, en of het lesbord op het dak zit.
Over de banden kan je vertellen;
- Profiel bij zomerbanden minimaal 1,6 millimeter dat kan ik zien aan de slijtingsindicatoren
- Bij winterbanden 4 millimeter dat kan ik zien aan de slijtingsindicatoren
- Bandenspanning staat op een sticker in het tankklepje.
- Geen beschadigingen anders heb je kans op een klapband.
- Ventiel dopje. ( Tegen stof, zand)
Dan kan er gevraagd worden om de motorkap te openen.
Motorkap. (zie de foto’s hieronder)
Motorkap zelfstandig open doen en de vloeistoffen contoleren.
Motorkap weer sluiten:
Rustig naar beneden doen en ongeveer 10 cm van te voren loslaten zodat de klep in de vergrendeling valt
Dan instappen, contact maken door de sleutel twee klikken naar rechts te draaien.
Soms lichten controle.
Examinator gaat dan achter de auto staan, dan remmen, even richting aangeven naar links en dan ook naar rechts en het dimlicht aanzetten.
Vervolgens komt de examinator naast je zitten en stelt enkele vragen over het dashboard en het afstellen van je spiegels en zithouding /stuurhouding.
Hoe stel je bijvoorbeeld je stoel goed af (dan zeg je knieen ligt gebogen en armen licht gebogen).
Hoe stel je de spiegels af? (klein stukje van de auto dan de rijbaan en de huizen in het midden en een klein stukje van de lucht).
Diverse knopjes zie plaatje:
Dan kan het zijn dat je gelijk de navigatie opdracht moet beginnen dus stel deze gelijk in.

Snelheidsmeter ( o )
Tankinhoud (iets onder het midden
Snelheid digitaal
Toerenteller (1200 toeren)
Motor temperatuur (nog koud) (koelvloeistof)

Handrem ( rode P)
Rood met auto Signaal te korte volgafstand
Geel tank op reserve
Rechterkant;
Geen gordel om
Airbag controle
Bandenspanning
Technische storing in de motor

Temperatuurregelaar
Maximale ontwaseming, voorruit ontwaseming en op de vloer, recirculatie,
luchtstroming op het midden
Achterruit verwarming en spiegels, luchtstoming op d vloer, Airco.
Ventilatorsnelheid

Volumeknop,
Waarschuwingslichten.
controle uitvoeringen onder de motorkap

Om de motorkap te ontgrendelen trek je eerst even aan deze rode hendel.

Windvanger dat is de haakje dat net onder de motorkap zit en die de motorkap dan nog tegenhoudt. Deze moet je even naar links bewegen zodat de motorkap helemaal open kan.

Haak in dit bevestigingspunt steken zodat de motorkap veilig open kan blijven staan.

Wanneer de ruitenwisservloeistof bijna op is gaat er een contolelampje op het dashboard branden.

Gele dop is de remvloeistof deze moet tussen het minimum en maximum. zitten dan kan je zien aan de zijkant

Olie controleren doe je met de oliepeilstok. De oliepeilstok haal je eruit, deze maak je schoon met een doek en dan steek je hem er weer in terug, dan er weer uit halen en dan kan je zien op het einde van de oliepeilstok hoeveel olie er is blijven kleven dus hoeveel olie er nog in de motor zit er zitten wat merktekens op de peilstok zodat je kan zien wat het minimum en het maximum is. Eventueel bijvullen via de bijvuldop.

Contoleer aan de zijkant of de koelvloeistof tussen min en maximaal zit.